Het gebied De Kerkhoven is een erg gevarieerd gebied. Het gebied bevat meerdere belangrijke verkeersaders als ontsluiting van het gebied en richting de stad. Daarnaast bevat het gebied panden van veel verschillende functies, leeftijden en eigenaren. Het gebied kent een netwerk dat net zo gevarieerd is waarbij enkele rioolstrengen niet voldoen aan de leeftijdsgrens die de gemeente Zwolle stelt. Deze strengen zijn aan vervanging toe. Door het natuurlijk verhang van de hoger liggende Vechtstraat en Bisschop Willebrandlaan, loopt water bij een standaard en hevige klimaatbui naar ÊÊn plek. Op de Meppelerstraatweg in het noordoosten van het gebied ontstaat hierdoor een grote plas voor de verhoogde rotonde. Het riool kan deze plas niet aan waardoor veel hinder ontstaat. Bij een hevige klimaatbui stroomt er zoveel water heen dat er zelfs schade ontstaat in dit gebied en de Indische buurt. Het gebied kent veel onverhard oppervlak, echter bestaat deze uit twee kerkhoven waar maatregelen niet ingepast kunnen worden. Zonder enige andere oplossing door ruimte en/of groengebrek, is besloten een Hemelwaterafvoer (HWA) aan te leggen. Deze HWA zorgt voor een afname van de ophoping van water en leidt deze onder de Bankastraat door naar de Nieuwe Vecht. Het gebruik van deze HWA zal minder regenwater richting de RWZI sturen waardoor er minder energieverspillende zuiveringen plaatsvinden.

Kosten

De combinatie van relinen, afkoppelen en wijkgerichte maatregelen vormt de basis van de totale kosten van de Meppelerstraatweg. De kosten zijn berekend aan de hand van kengetallen samengesteld uit kennis en getallen van Gemeente Zwolle, RIONED, handboeken en wetenschappelijke papers van enkele bronnen (Ras & Rook, 2014), (Gemeente Noordoostpolder, 2016), (Smit, 2006), (Metrum/Akertech, 2014), (SBRCUR, 2014) en ervaring.

Kostentabel

Conclusie

In dit gebied wordt het riool gerelined, waardoor er geld wordt bespaard. Dit geld tezamen met geld vanuit andere gebieden wordt gebruikt voor het aanleggen van de hemelwaterafvoer. De hemelwaterafvoer zorgt voor een afname van de waterproblematiek bij de Meppelerstraatweg en voorkomt hinder op de verkeersader en schade bij omliggende huishoudens. Door het wegnemen van water van het riool zorgt de HWA ook voor minder transport van schoon regenwater richting de RWZI. Ook leent deze maatregel zich uit om het waterbewustzijn van de bewoners in het gebied te stimuleren, alsmede de wijkgerichte aanpak breder onder de aandacht te brengen.

Maatregelen

Wakingskaart: Bui 24mm
Wakingskaart: Bui 70mm

Bibliografie

CIW (2001) Eenduidige basisinspanning; nadere uitwerking van de definitie van de basisinspanning Deelrapport CIW rapportage Riooloverstorten
Gemeente Zwolle (2016) Gemeentelijk RioleringsPlan Zwolle 2016-2020
Metrum/Akertech. (2014). Prijs/Kwaliteit handboek 2014. Nijmegen: Metrum en Akertech
MijnWijk Zwolle (2021, September 13) Initiatievenkaart. Opgehaald van MijnWijk: https://mijnwijk.zwolle.nl/ideeen?d=map
Gemeente Noordoostpolder. (2016). Drukriolering Oosterringweg. Urk.
Ras, M.A. & Rook, J.H. (2014).Handreiking Infiltrerende verhardingsconstructies.Deventer: TAUW.
SBRCUR. (2014). Kostenindicatie van klimaatmaatregelen in de stad. Rotterdam: SBRCURnet
Smit, M. (2006). Bijlage hoofdonderzoek Berkenoord. Vaassen: Gemeente Epe
te Beest, G., Hoogeveen, D., Berends, B., & Borkus, P. (2015) Rapport levensduurverlenging renovatiestrategie. Vakberaad water Achterhoek+
VPB. (2011). Technische levensduur van betonnen rioolbuizen. Vereninging van Producenten van Betonleidingsystemen.