Het gebied De Singel is het meest centrale gebied in project Dieze Oost, daarnaast is het ook het grootste gebied. Dit gebied kent een grote variatie aan functie, leeftijd en karakteristieken en wordt opgedeeld in verschillende stukken door de wegen die het gebied horizontaal doorsnijden. Deze wegen voeren het water allen af richting het oppervlaktewater De Singel, echter worden geremd door de grote hoeveelheid drempels op elke kruising. Het rioolsysteem in het netwerk bevat het gemaal vanwaar het rioolwater naar de RWZI wordt gepompt, waardoor alle gebieden qua riool afwateren op dit gebied. Het gebied kent veel problemen op het maaiveld en in het riool in de huidige situatie, het water kan namelijk niet weg en veroorzaakt hierdoor veel hinder en mogelijk zelfs schade. Om de doorstroom van water naar het oppervlakte water te bevorderen worden de drempels in dit plan verwijderd (of aangepast), waarbij meekoppeling mogelijk is met het project van de Radewijnstraat. In het gebied wordt verder geen verhard oppervlak afgekoppeld en worden geen grote maatregelen in het groen genomen, gezien bovenstroomse gebieden al zorgen voor genoeg drukvermindering in het riool. Hierdoor is er genoeg ruimte om het water van dit gebied te ontvangen en de hinder en schade weg te nemen.

Kosten

De combinatie van relinen, afkoppelen en wijkgerichte maatregelen vormt de basis van de totale kosten van de Meppelerstraatweg. De kosten zijn berekend aan de hand van kengetallen samengesteld uit kennis en getallen van Gemeente Zwolle, RIONED, handboeken en wetenschappelijke papers van enkele bronnen (Ras & Rook, 2014), (Gemeente Noordoostpolder, 2016), (Smit, 2006), (Metrum/Akertech, 2014), (SBRCUR, 2014) en ervaring.

Kostentabel

Conclusie

Met het gebruik van relinen in combinatie met afkoppelen in andere gebieden en implementatie van de drempel maatregel zal de waterproblematiek in dit gebied flink afnemen. Bij aangepaste standaardbuien zal hinder alleen kort na de bui nog voorkomen maar deze zal afnemen met de tijd. Bij een hevige klimaatbui zal er geen schade meer worden ondervonden. Met behulp van afkoppelen in bovenstroomse gebieden neemt de waking in het gebied ook drastisch af. Bij een aangepast klimaatbui zal er geen waking meer plaatsvinden en bij een hevige klimaatbui is de waking met een groot percentage afgenomen. Met behulp van de drempelaanpassingen zal meer water naar het oppervlaktewater stromen om hier te worden verwerkt. Dit vermindert de kans op schade en de hoeveelheid schoon regenwater die het riool instroomt en naar de RWZI wordt vervoerd om gezuiverd te worden. In dit gebied specifiek wordt met lagere kosten de waterproblematiek opgelost, waardoor gebieden met grotere opgaven meer geld krijgen om de waterproblematiek op te lossen en meer klimaatadaptieve doelen te behalen. De toegepaste maatregelen worden door het WijBedrijf behandeld en zullen niet om veel bewonersparticipatie vragen.

Maatregelen

Wakingskaart: Bui 24mm
Wakingskaart: Bui 70mm

Bibliografie

CIW (2001) Eenduidige basisinspanning; nadere uitwerking van de definitie van de basisinspanning Deelrapport CIW rapportage Riooloverstorten
Gemeente Zwolle (2016) Gemeentelijk RioleringsPlan Zwolle 2016-2020
Metrum/Akertech. (2014). Prijs/Kwaliteit handboek 2014. Nijmegen: Metrum en Akertech
MijnWijk Zwolle (2021, September 13) Initiatievenkaart. Opgehaald van MijnWijk: https://mijnwijk.zwolle.nl/ideeen?d=map
Gemeente Noordoostpolder. (2016). Drukriolering Oosterringweg. Urk.
Ras, M.A. & Rook, J.H. (2014).Handreiking Infiltrerende verhardingsconstructies.Deventer: TAUW.
SBRCUR. (2014). Kostenindicatie van klimaatmaatregelen in de stad. Rotterdam: SBRCURnet
Smit, M. (2006). Bijlage hoofdonderzoek Berkenoord. Vaassen: Gemeente Epe
te Beest, G., Hoogeveen, D., Berends, B., & Borkus, P. (2015) Rapport levensduurverlenging renovatiestrategie. Vakberaad water Achterhoek+
VPB. (2011). Technische levensduur van betonnen rioolbuizen. Vereninging van Producenten van Betonleidingsystemen.