Het gebied DSM kenmerkt zich aan het bedrijventerrein dat panden van een sterk gevarieerde leeftijdsklasse bevat. Naast het herkenbare bedrijventerrein komt de functie wonen ook aan bod, aangezien er in 2010 een nieuwbouwwijk is gebouwd aan de zuidzijde. Beide gebieden zijn sterk variërend in functie, echter hebben een overeenkomst in afwatering. Ze kennen allebei een apart HWA systeem waardoor water niet in een gemengde staat naar de waterzuivering wordt gebracht maar geloosd wordt in een watervoorziening in de buurt of geïnfiltreerd wordt in de grond. Door dit systeem wordt er bij een hevige bui goed om gegaan met het water en ontstaan er weinig problemen. De enige problemen die zich voordoen zijn gerelateerd aan verlaagde laadstations van vrachtwagens. In DSM bevindt zich enkel één grote streng vanuit gebied Stadion waarbij relinen een goede optie is, gezien de buis moeilijk te bereiken is. Naast relinen worden er in DSM weinig maatregelen toegepast door de aanwezigheid van HWA systemen. Zonder maatregelen in te voeren wordt er geen verschil gebracht in de hittestress, waterinfiltratie of leefomgeving met behulp van bijvoorbeeld aanbrengen van groenvoorzieningen. We raden aan dit in de toekomst wel te doen, aan de hand van een revitalisatie van het bedrijventerrein in het gebied. Om de participatie van de bedrijven bij deze opgave te bevorderen, doet de gemeente er verstandig aan om het waterbewustzijn bij de bedrijven geleidelijk te stimuleren.

Kosten

De combinatie van relinen, afkoppelen en wijkgerichte maatregelen vormt de basis van de totale kosten van de Meppelerstraatweg. De kosten zijn berekend aan de hand van kengetallen samengesteld uit kennis en getallen van Gemeente Zwolle, RIONED, handboeken en wetenschappelijke papers van enkele bronnen (Ras & Rook, 2014), (Gemeente Noordoostpolder, 2016), (Smit, 2006), (Metrum/Akertech, 2014), (SBRCUR, 2014) en ervaring.

Kostentabel

Conclusie

In dit gebied wordt gerelined, waardoor er geld en moeite wordt bespaard in vergelijking met het vervangen van een lastig te bereiken streng. Deze aanpak zal niet tot veranderingen leiden in de hoeveelheid hinder of overlast. We raden aan in de toekomst meer groenvoorzieningen en dergelijke aan te brengen, aan de hand van een revitalisatie van het bedrijventerrein in het gebied.

Maatregelen

Wakingskaart: Bui 24mm
Wakingskaart: Bui 70mm

Bibliografie

CIW (2001) Eenduidige basisinspanning; nadere uitwerking van de definitie van de basisinspanning Deelrapport CIW rapportage Riooloverstorten
Gemeente Zwolle (2016) Gemeentelijk RioleringsPlan Zwolle 2016-2020
Metrum/Akertech. (2014). Prijs/Kwaliteit handboek 2014. Nijmegen: Metrum en Akertech
MijnWijk Zwolle (2021, September 13) Initiatievenkaart. Opgehaald van MijnWijk: https://mijnwijk.zwolle.nl/ideeen?d=map
Gemeente Noordoostpolder. (2016). Drukriolering Oosterringweg. Urk.
Ras, M.A. & Rook, J.H. (2014).Handreiking Infiltrerende verhardingsconstructies.Deventer: TAUW.
SBRCUR. (2014). Kostenindicatie van klimaatmaatregelen in de stad. Rotterdam: SBRCURnet
Smit, M. (2006). Bijlage hoofdonderzoek Berkenoord. Vaassen: Gemeente Epe
te Beest, G., Hoogeveen, D., Berends, B., & Borkus, P. (2015) Rapport levensduurverlenging renovatiestrategie. Vakberaad water Achterhoek+
VPB. (2011). Technische levensduur van betonnen rioolbuizen. Vereninging van Producenten van Betonleidingsystemen.