Privaat groenbeheer met een klimaatadaptieve doelstelling

Samenvatting

Het Groenbedrijf is een idee, ontwikkeld om lokale werkgelegenheid te stimuleren en de geplande maatregelen te realiseren, beheren en onderhouden. Het concept laat zich het beste omschrijven als een initiatief waarbij het uitgangspunt wordt gehanteerd dat de wijkgerichte maatregelen zoveel mogelijk moeten bijdragen aan het laten ontstaan van lokale werkgelegenheid. Vanuit de wijkgerichte aanpak, geeft de gemeente Zwolle het Coöperatief WijBedrijf Dieze U.A. opdracht om invulling en uitvoering hieraan te geven. Het WijBedrijf kan hiervoor een projectorganisatie inrichten. Van hieruit kunnen de lokale professionals die over de gewenste capaciteiten beschikken, in opdracht van de wijkonderneming, de werkzaamheden uitvoeren. Deze projectorganisatie zal dan opereren als een lokaal groenbedrijf.

Het groenbedrijf is in twee alternatieven uitgedrukt. Op deze pagina wordt het tweede alternatief behandeld. In dit alternatief is het groenbedrijf niet alleen verantwoordelijk voor het lokaal plaatsen van de maatregelen maar ook het onderhoud aan deze maatregelen en omliggend groen. In bovenstaand figuur zijn de maatregelen en de groenvoorzieningen waar zij in vallen getoond.

Cijfers achter het concept

Allereerst geeft deze paragraaf grip op het groenbeheer. Daarbij wordt een beroep gedaan op de beschikbare kengetallen, zoals bekend bij ToekomstSterk. Deze kennis is opgedaan uit relevante opdrachten voor o.a. de gemeente Lingewaard.

Bij aanname gaan wij ervan uit dat:

  • 85% van het totale ‘private’ groen bestaat uit gras- en kruidachtigen;
  • 10% van het totale ‘private’ groen bestaat uit bomen/ bosplantsoen;
  • 5% van het totale ‘private groen’ bestaat uit overige vaste planten.

Het bepalen van de exacte te verwachten kosten voor het beheren en onderhouden van de wadi’s, is lastig. Volgens de wijkgerichte aanpak wordt de exacte ‘aankleding’ van een wadi bepaald aan de hand van een cyclisch ontwerpproces met o.a. de betrokken bewoners (en/of andere actoren). Een impressie van een doorsnede en de aankleding van een wadi is weergegeven in onderstaand figuur.

De beheer- en onderhoudskosten voor de wadi’s worden bepaald aan de hand van:

  • De 3.191 m² totale oppervlakte aan ‘vijvers’ binnen de wadi’s;
  • De 5.677 m² aan talud, rondom de ‘vijvers’ van de wadi’s;
  • De 2.171 m² aan natuurlijke molgoten, welke intensiever beheerd zullen moeten worden dan wanneer dit oppervlakte een gewoon grasveld blijft;
  • En de 2.217 m² aan ‘bufferzone’ rondom de wadi’s.

De kosten voor beheer en onderhoud van deze groenvoorzieningen met geïmplementeerde maatregelen zijn secuur en uitgebreid in het volledige rapport beschreven, in deze digitale rapportage worden echter alleen de eindtabellen getoond.

Kostentabel
Kostentabel

De kosten voor de totale investering voor deze beheer- en onderhoudsopgave is €1.431.435,-.

Conclusie

De tabellen laten zien, dat het beheer- en onderhoudsbudget tot en met het 15e jaar toereikend is om alle kosten te dekken. Maar ook hebben alle betrokken partijen tezamen circa € 562.204,- aan kosten bespaard gedurende die 15 jaar. Dit is ruim voldoende om ook de kosten voor de resterende vijf jaar te dekken. Het WijBedrijf zal de betrokken partijen dan ook zeker adviseren de niet uitgegeven kosten aan beheer en onderhoud op te sparen, zodat zij vanaf het 16e jaar niet voor een extra kostenpost komen te staan.

Eveneens is het concept op zichzelf niet direct een duurzaam initiatief, maar kan het indirect wel invloed hebben op de duurzaamheid. De voordelen daarvan hebben wij in beeld gebracht in het onderstaande schema, aan de hand van de drie P’s (People, Planet en Profit).

    Potentie van circa € 35.650,- (bij 100% uitvoering) economische versterking van het plangebied door het uitvoerende werk in het plangebied te besteden – geeft extra werkgelegenheid van circa 0,65 FTE. Waarbij de toekomstige werkgelegenheid die ontstaat vanuit het maatschappelijke arbeids-re-integratie traject (via het bewonersbedrijf Dieze – Oost) nog niet wordt meegenomen als effect van dit concept. De maatschappelijke betrokkenheid in de wijk wordt bevorderd en mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben worden weer geïntegreerd, tevens wordt er werk gecreëerd. Door lokale aannemers en werkenden zullen er minder vervoersbewegingen zijn. Een potentiële omzet voor lokale ZZP’ers/ ondernemers in het plangebied van circa € 238.573,- per jaar, gedurende 6 jaar (€ 1.431.435,- over de gehele periode).

Bibliografie

CIW (2001) Eenduidige basisinspanning; nadere uitwerking van de definitie van de basisinspanning Deelrapport CIW rapportage Riooloverstorten
Gemeente Zwolle (2016) Gemeentelijk RioleringsPlan Zwolle 2016-2020
Metrum/Akertech. (2014). Prijs/Kwaliteit handboek 2014. Nijmegen: Metrum en Akertech
MijnWijk Zwolle (2021, September 13) Initiatievenkaart. Opgehaald van MijnWijk: https://mijnwijk.zwolle.nl/ideeen?d=map
Gemeente Noordoostpolder. (2016). Drukriolering Oosterringweg. Urk.
Ras, M.A. & Rook, J.H. (2014).Handreiking Infiltrerende verhardingsconstructies.Deventer: TAUW.
SBRCUR. (2014). Kostenindicatie van klimaatmaatregelen in de stad. Rotterdam: SBRCURnet
Smit, M. (2006). Bijlage hoofdonderzoek Berkenoord. Vaassen: Gemeente Epe
te Beest, G., Hoogeveen, D., Berends, B., & Borkus, P. (2015) Rapport levensduurverlenging renovatiestrategie. Vakberaad water Achterhoek+
VPB. (2011). Technische levensduur van betonnen rioolbuizen. Vereninging van Producenten van Betonleidingsystemen.