Groenbedrijf met gedeeltelijke lokale uitvoering

Samenvatting

Het Groenbedrijf is een idee, ontwikkeld om lokale werkgelegenheid te stimuleren en de geplande maatregelen te realiseren, beheren en onderhouden. Het concept laat zich het beste omschrijven als een initiatief waarbij het uitgangspunt wordt gehanteerd dat de wijkgerichte maatregelen zoveel mogelijk moeten bijdragen aan het laten ontstaan van lokale werkgelegenheid. Vanuit de wijkgerichte aanpak, geeft de gemeente Zwolle het Coöperatief WijBedrijf Dieze U.A. opdracht om invulling en uitvoering hieraan te geven. Het WijBedrijf kan hiervoor een projectorganisatie inrichten. Van hieruit kunnen de lokale professionals die over de gewenste capaciteiten beschikken, in opdracht van de wijkonderneming, de werkzaamheden uitvoeren. Deze projectorganisatie zal dan opereren als een lokaal groenbedrijf.

Het groenbedrijf is in twee alternatieven uitgedrukt. Op deze pagina wordt het eerste alternatief behandeld. In dit alternatief is het groenbedrijf verantwoordelijk voor het plaatsen van de maatregelen benoemd in dit project. In bovenstaand figuur zijn de maatregelen en de groenvoorzieningen waar zij in vallen getoond. Het plangebied kent niet alleen relatief veel hoogbouw, maar het heeft ook een groen karakter. Dit geldt zowel voor de openbare ruimte, als voor de private ruimten tussen en rondom de appartementencomplexen. Het private groen dat nu veelal sober wordt onderhouden wordt met behulp van het relinegeld opgeknapt tot wadiparken die onderhouden worden door het groenbedrijf.

Cijfers achter het concept

Allereerst worden de wijkgerichte maatregelen behandeld die uitgevoerd kunnen worden door een lokale ‘groen’ professional. Deze toelichting van werkzaamheden worden gebaseerd op de samenwerkingen tussen het Coöperatief WijBedrijf Dieze U.A. en een lokale hovenier, in het verleden.

Kostentabel

Er zijn ook nog andere werkzaamheden die potentieel door een lokale professional uitgevoerd kunnen worden. In het concept rekenen wij deze niet aan de hovenier toe. Maar aan een ondersteunende stratenmaker. Of een andersoortig lokale aannemer, met vergelijkbare capaciteiten. Opnieuw presenteren wij deze werkzaamheden overzichtelijk aan de hand van de onderstaande tabel:

Kostentabel

De ervaring van in Dieze – Oost leert dat het uitvoeren van werkzaamheden met lokale professionals, via de kleine makel- en schakelentiteit dat het Coöperatief WijBedrijf Dieze U.A. is, een besparing op de arbeidskosten met zich meebrengt. Tevens heeft de wijkonderneming afspraken gemaakt met de bewonerswerkplaats Dieze – Oost, om waar mogelijk bewoners met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten bij fysieke opgaven in de wijk. Het bovenstaande levert een besparing op de totale arbeidskosten op van +/- € 191.080,-.

Het uitgangspunt is dat de wijkgerichte maatregelen gerealiseerd moeten worden, voordat het riool in het plangebied waar nodig gerelined kan worden. De onderstaande tabel laat zien wat de uitzetting in de tijd voor effect heeft op de potentiële jaarlijkse omzet, bijbehorende lokale werkgelegenheid, inzet vanuit het bewonersbedrijf Dieze – Oost en de mogelijke besparing op de uitvoeringskosten.

De kosten voor de totale investering voor deze beheer- en onderhoudsopgave is €806.922,-.

Conclusie

Het uitgangspunt is dat de wijkgerichte maatregelen gerealiseerd moeten worden, voordat het riool in het plangebied waar nodig gerelined kan worden. De onderstaande tabel laat zien wat de uitzetting in de tijd voor effect heeft op de potentiële jaarlijkse omzet, bijbehorende lokale werkgelegenheid, inzet vanuit het bewonersbedrijf Dieze – Oost en de mogelijke besparing op de uitvoeringskosten.

Kostentabel

Het gedeeltelijk lokaal uitvoeren van de wijkgerichte maatregelen vergroot de duurzame impact van de wijkgerichte aanpak op het plangebied op basis van de drie P's, People, Planet en Profit.

  • De potentiële omzet laat zich vertalen naar circa gemiddeld 2,2 fte aan lokale werkgelegenheid per jaar (gedurende 6 jaar), door het uitvoerende werk in het plangebied aan te besteden.
  • De maatschappelijke betrokkenheid in de wijk wordt bevorderd en mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben worden weer geïntegreerd.
  • Door lokale aannemers en werkenden zullen er minder vervoersbewegingen zijn.
  • Een potentiële omzet voor lokale ZZP’ers/ ondernemers in het plangebied van circa € 238.573,- per jaar, gedurende 6 jaar (€ 1.431.435,- over de gehele periode).

Bibliografie

CIW (2001) Eenduidige basisinspanning; nadere uitwerking van de definitie van de basisinspanning Deelrapport CIW rapportage Riooloverstorten
Gemeente Zwolle (2016) Gemeentelijk RioleringsPlan Zwolle 2016-2020
Metrum/Akertech. (2014). Prijs/Kwaliteit handboek 2014. Nijmegen: Metrum en Akertech
MijnWijk Zwolle (2021, September 13) Initiatievenkaart. Opgehaald van MijnWijk: https://mijnwijk.zwolle.nl/ideeen?d=map
Gemeente Noordoostpolder. (2016). Drukriolering Oosterringweg. Urk.
Ras, M.A. & Rook, J.H. (2014).Handreiking Infiltrerende verhardingsconstructies.Deventer: TAUW.
SBRCUR. (2014). Kostenindicatie van klimaatmaatregelen in de stad. Rotterdam: SBRCURnet
Smit, M. (2006). Bijlage hoofdonderzoek Berkenoord. Vaassen: Gemeente Epe
te Beest, G., Hoogeveen, D., Berends, B., & Borkus, P. (2015) Rapport levensduurverlenging renovatiestrategie. Vakberaad water Achterhoek+
VPB. (2011). Technische levensduur van betonnen rioolbuizen. Vereninging van Producenten van Betonleidingsystemen.