Verpakkingsvrij boodschappen doen, autodelen, energie opwekken in de buurt, kleding lenen in plaats van kopen. Zulke initiatieven zijn cruciaal, vindt Greenwish. Steun ze dan ook beter.
Het gonst in Nederland van de creatieve ideeën die de wereld een beetje beter, de maatschappij een stukje inclusiever en de economie een tandje duurzamer moeten maken. Sociale ondernemers, bewonerscoöperaties, of gewoon een groepje buren gaan zelf aan de slag, omdat ze zien dat dingen anders kunnen. Soms blijkt zo’n initiatief een blijvertje, vaker nog dooft het enthousiasme uiteindelijk uit door tegenvallers en teleurstellingen.
“Het is moeilijk om voet aan de grond te krijgen te midden van de systemen die we gecreëerd hebben”, zegt Ineke van Zanten van de stichting Greenwish, een club die duurzame ideeën verder wil helpen. “Overheden en bedrijven vinden het lastig om zich te verhouden tot maatschappelijke initiatieven, omdat ze vanuit heel andere uitgangspunten werken. Ze zijn bezig met impact maken, niet zozeer met winst.”
Van Zanten runt samen met Rinske van Noortwijk Greenwish. “Financiers richten zich vooral op de parels, op de initiatieven die naar verwachting veel impact en weinig risico’s gaan opleveren”, vult Van Noortwijk aan, “Maar wij zeggen: ‘als je parels wilt kweken, moet je investeren in de oesterbank’.” Schep een omgeving waarin initiatieven zich kunnen ontwikkelen en leer van wat werkt en wat niet, willen ze maar zeggen. Daarbij is vooraf lastig te voorspellen welke initiatieven later groot zullen worden. “Maar door bij voorbaat te selecteren op potentieel succes, laat je veel innovatie liggen.
Lees hier het volledige artikel zoals het verschenen is op de website van Trouw.